Boxer och ComHem

Kråkereds fiber drivs som ett öppet medlemsägt fibernät med Splitvision som KO (kommunikationsoperatör) där våra medlemmar individuellt väljer vilka tjänster man vill beställa enligt det utbud som står att finna på Splitvisions tjänsteportal. På senare tid har det tillkommit två tjänsteleverantörer som kan leverera TV och bredband, Boxer och ComHem.

Båda leverantörerna kräver leverantörsberoende TV-boxar anpassade för fiberanslutning, dessa beställes direkt av Boxer eller ComHem i samband med beställning av TV-abonnemang. Har man redan en TV-box från Kalejdo för övriga leverantörer går denna inte att använda för Boxer eller ComHem.

Är man som medlem i Kråkered fiber intresserad av att beställa TV eller bredband från Boxer eller ComHem rekommenderas att surfa in på deras hemsidor och där läsa om utbud och priser och aktuella kampanjer.

Boxer har sin hemsida på www.boxer.se och telefon till deras kundtjänst:

Telefon: 0771-21 10 00
Vardagar kl. 08.00-21.00
Helgdagar kl. 09.00-20.00

ComHem har sin hemsida på www.comhem.se och telefon till deras kundtjänst:

Telefon: 90-222
Vardagar kl. 08.00-21.00
Helgdagar kl. 09.00-18.00

Är man sedan klar över att man vill beställa någon tjänst från Boxer eller ComHem rekommenderas att ringa deras kundtjänst för att snabbast få till att verkställa en beställning.

Är man redan kund hos Boxer via befintligt abonnemang där utsändningen sker över marknätet via antenn kan det kanske vara aktuellt att byta till abonnemang via fibernätet, kontrollera med Boxer vilka villkor som då gäller.

Har du frågor eller synpunkter om ovanstående kontakta teknik@krakeredfiber.se

 

Information december 2017

Vi har förlängt tiden till 30 juni 2018 för att slutredovisa vårt ”fiberprojekt” och de uppgifter som nu är aktuella är bl.a.:

• Slutbesiktningen som – ÅF en extern konsult gör – avser kontroll av svetsning i skåp, fastighetsboxar m.m. och skall vara med i redovisningen till Länsstyrelse vid rekvisitionen av bidragsdelen. Slutbesiktningen startar den 10 januari, bli därför inte förvånad om du som medlem får påhälsning av besiktningsmannen från ÅF som kommer att besiktiga vissa yttre fastighetsboxar.
• Ansökan om ledningsrätt påbörjades i juli och måste kompletteras med markavtal med ytterligare drygt 100 fastigheter.
• Ta fram alla underlagen till rekvisitionen av bidragsdelen.

2017 års stämma för Kråkered Fiber ekonomisk förening kommer att hållas 15 mars (kallelse med de ärenden som skall förekomma vid stämman kommer i februari), motioner till stämman skall enligt stadgarna vara styrelsen (helst per e-post ingvar@dalvik5.se) tillhanda senast en månad före stämman.

Valberedningen (Petri Valkonen, petri@boraselotele.se, Kent Klaesson, anki.kent.bjornasa@gamil.com och Ingvar Johansson, ingvar@dalvik5.se) är igång och tar emot förslag/synpunkter inför årsstämman 15 mars 2018.

Byanätsavgiften för första kvartalet 2018 kommer liksom för 4:e kvartalet 2017 att skickas per brev för att nå alla medlemmar/fastigheter.
Vi letar vidare hur vi skall sköta detta (se information med fakturan för 4:e kvartalet) och välkomnar synpunkter/förslag (helst per e-post ingvar@dalvik5.se).

Den ideella insatsen, enligt anslutningsavtalet (8 timmars arbete eller 2000:-) är en återkommande fråga från många – vad/när/hur. Under våren 2018 blir det troligen ytterligare möjligheter att få göra sin insats bl.a. med att förbättra återställning av mark och vägar. Återkom gärna med synpunkter/förslag (helst per e-post ingvar@dalvik5.se) snarast så vi kan förbereda – vid styrelsemöte innan årsstämman.

Använd din anslutning – att ta vara på de möjligheter vi nu har med telefon, bredband, tv m.m. – vilka tjänster som finns för telefoni, TV och bredband – hur man beställer och vad de kostar också jämfört med befintliga kostnader – vi kommer att på olika sätt vara behjälpliga – kontakta teknikgruppen, någon i styrelsen eller områdeskontaktperson i ditt område.

Nya medlemmar – är välkomna kontakta oss så går vi igenom förutsättningarna.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar KRÅKERED FIBER EK. FÖRENING

Rapport från styrelsemöte 17 augusti

Vid styrelsemötet 17 augusti, har vårt fibernät varit igång några månader och fungerat mycket bra, ytterligare några fastigheter är på gång att anslutas med blåsning/svetsning av fiberkabel.
Spåren efter grävningen har läkt (hjälpt av sol och regn), lite återstår att åtgärda, t.ex. att fylla lecakulor i kopplingsskåpen, markeringsstolpar var fiberkabel ligger m.m., vilket är tillfälle att utföra ditt ideella arbete – kontakta Sven Olof Salomonsson som samordnar detta.

Ett antal fastigheter har ännu inte kopplat upp sig, (några har kopplats upp sig och sedan stängt ner) att alla fungerar är en garanti- och besiktningsfråga, teknikgruppen har koll och jobbar vidare med detta.
För att avsluta projektet och rekvirera bidragsdelen från Länsstyrelsen, skickades ansökan om ledningsrätt till Lantmäteriet in den 14 juli, (beräknas vara klart inom 4 månader), besiktning av vårt fibernät skall göras när de sista anslutningarna är klara, för att rekvisitionen av bidragsdelen skall slutföras. Vi beslöt därför att ansöka om förlängning för att avsluta projektet till 20180630.

I media (bl.a. Borås Tidning) ser man att telestationer i vårt närområde stängs, kopparnätet läggs ner, och abonnemangsavgiften ökar.

Byanätsavgiften som skall användas för att betala drift/underhåll av vårt nät, avskrivningar m.m. har fakturerats sedan maj månad, de allra flesta är betalda, några påminnelser har skickats ut och i slutet av september kommer ny faktura för 4:e kvartalet 2017.

Av anslutningsavtal och stadgar framgår att vi är en ekonomisk förening som ägs av medlemmarna med deras insatsbelopp.
Fastigheter byter ägare och insatsen i fiberföreningen överlåtes till de nya ägarna som då blir medlemmar i vår förening. Ett överlåtelseavtal, som vi tillhanda har, skall fyllas i och undertecknas av tidigare/ny ägare och fiberföreningen.
För att medlemmar skall använda fiberanslutningen kommer vi att på olika sätt vara behjälpliga med information, vilka tjänster som finns för telefoni, TV och bredband hur man beställer och vad de kostar också jämfört med befintliga kostnader. Detta finns redan nu delvis på hemsidan (info.krakeredfiber.se) och kommer att uppdateras.
Med fakturan i september kommer också ett informationsblad om detta.