Beställa tjänster

Innan man kan beställa tjänsterna internet, TV och telefoni måste man först registrera mediaboxen vilket kan ske efter det att föreningen tänt upp nätet. Instruktion för hur man registrerar mediaboxen finner du genom att klicka här.

Man kan teckna avtalstid från en månad upp till ett eller två år, valet blir ditt som medlem.
Man kan beställa internet, TV och telefoni från samma tjänsteleverantör eller dela upp det mellan olika tjänsteleverantörer beroende på vad man har för krav på sin tjänsteleverantör såsom pris, längd på avtal osv. Vid beställning av TV tjänst behöver man också beställa en IP-TV box från Kalejdo, läs mer om hur du gör detta genom att klicka här.

Som alternativ kan man i stället för IP-TV Box strömma TV kanaler linjärt. Det finns några operatörer som erbjuder dessa tjänster. För att strömma (streama) linjär TV behöver man en smart TV med möjlighet att installera TV-appar eller att köpa till en liten TV-box med Apple eller Android operativsystem för TV och installera lämplig TV-app i någon av dessa. Klart billigast är att använda en Android TV-box till en kostnad av ca 600 kr alternativt den dyrare Apple TV-box för ca 2000 kr. För att välja rätt motsvarande de egna behoven får man göra en egen marknadsundersökning av tjänsteoperatörernas utbud av strömnings tjänster och TV-kanaler. För de som kan tänka sig att installera TV-appen i en mobiltelefon finns det ett lite större utbud av tjänsteleverantörer men man kan då också behöva komplettera med en liten streaming box för Chromecast till ett pris av ca 400 kr.
Exempel på tjänsteoperatör där man kan strömma linjära TV-kanaler med smart TV-app, Android-TV eller Apple-TV är Discovery+, Telia och Telenor. Om intresse finns, läs noga igenom respektive tjänsteleverantörs villkor och tekniska krav för fullgod kvalitet.

Tjänsteleverantörerna rekommenderar starkt att man ska använda nätverkskabel för att ansluta IP-TV boxar men vid användande av strömmande linjär TV har det visat sig fungera mycket bra att ansluta strömmande media via en WiFi anslutning under förutsättning att den har en god signalkvalitet.
Vid ytterligare frågor om att strömma linjära TV-kanaler mejla teknik@krakeredfiber.se

Det är inget krav att beställa alla tre tjänsterna utan man väljer den eller de tjänster man har behov av. Det tar olika lång tid att få igång beställda tjänster beroende på hur tjänsteleverantören hanterar beställningarna. Ett tips är att ringa direkt till den man är intresserad av för att få snabbare aktivering. Passa samtidigt på att fråga om hur de informerar om planerade avbrott för underhållservice respektive tjänster.

För att komma ut och surfa på internet måste man först beställa en internettjänst från någon av internetleverantörerna som finns att välja på Splitvisions tjänsteguide. Det varierar mellan internetleverantörerna hur många publika IP-adresser dessa tillhandahåller, från en enda upp till 8 st. publika IP-adresser. Om du behöver mer än en publik IP-adress kontrollera med internetleverantören du har för avsikt att beställa från så att de tillhandahåller det antal IP-adresser du behöver.

Klicka här för att komma till Splitvisions portal där du kan beställa de tjänster du är i behov av.